Fremtiden er elektrisk – også til sjøs!

2019_06_MMG_NRS_hybrid

For første gang deltok en fullsize, batterihybrid fiskebåt i årets lofotfiske. Bak revolusjonen sto trønderske skipsinnovatører. Nå kommer de med sin første hybridelektriske båt til havbruksnæringen.

Det grønne skiftet er også blått. Og fremst i elektrifiseringen av fartøyer til fiskeri- og havbruksnæringen går Moen Marin. Denne uka ble det kjent at landets største leverandør av arbeidsbåter til lakseindustrien skal bygge sin første batterihybrid for NRS Farming.

– Det er mange klare fordeler med å gå for et hybridfartøy, både med tanke på klima- og miljøgevinsten og reduserte dieselkostnader. Men det viktigste har hele tiden vært å ivareta våre ansatte. Vi får et bedre arbeidsmiljø med mindre støy, eksos og vibrasjoner, uttalte Arve Olav Lervåg, konserndirektør i NRS.  

Den 13,5 meter lange toskrogeren (katamaranen) får navnet Edel når den overleveres NRS Farming til høst. Statlige Enova arbeider for omstilling til lavutslippssamfunnet, og støtter investeringer i gode energi- og klimateknologiløsninger. I Edel-prosjektet bidrar Enova med 2 160 000 kroner.

– Batteriløsninger til sjøs er en av de nødvendige endringene vi må se i transportsektoren, hvor også havbruksnæringen har et stort potensial for å kutte i dieselbruken, sier Astrid Lilliestråle, markedssjef for transport i Enova.

I vinter skapte Moen Marin overskrifter da verftet overleverte verdens hittil største batterihybride fiskebåt til rederiet Hans Angelsen & sønner, utviklet i tett samarbeid med Marin Design AS på Kolvereid og rederiet.

Share on Facebook
Facebook
Share this on Facebook